Svar till Elle: bristningar då och nu, smärta m m

Hej Elle!

Att det kändes konstigt att gå och röra sig de första månaderna kan jag hålla med om, för mig kändes set som sammandragningar och stickningar när jag reste mig och när jag gick.. ibland trodde jag att allt skulle liksom spricka och/eller lossna  - att magen skulle ramla av :).. Den känslan är ju borta, men helt klart fortfarande spänner det och känns lite bedövat men ändå inte så att säga, när jag reser mig upp och eller börjar gå. Jag tror det alltid kommer att kännas så, men det känns inte alls som i början.

Jag gjorde ingen fettsugning, bara en stor bukplastik och det togs bort 2000 gr ca av hud, fett och vävnad.
Min smärta var ju i magmusklerna, d v s hela "plattan" upp till bröstbenet och sedan även i såret och i alla nerver som inte hittade sin andra del.. mycket stickningar och myrkryp.

Jag hade ganska mycket bristningar både under och över naveln (tycker jag själv), men allt är relativt.. inte så långt upp ovanför naveln och tack vare det har de gjort ett bra jobb på mig, då de dragit ner min hud så att det knappt syns några bristningar längre.. Du får kika på mina före- och efterbilder. Det syns kanske inte så mycket men det är de bilderna jag har.

Jag förstår att du kan känna dig nedstämd och undrar hur det ska bli. Det är svårt att veta hur det ska se ut och det enda jag kan råda dig till är att ha tålamod, ta foton och jämför så ser du hur det förändras till det bättre. Det tar lång tid innan slutresultatet kommer och under tiden får du försöka fokusera på att all blir bättre än det var innan. Så tänkte jag: Det kan inte bil sämre än innan!

Att det också kom perioder där jag kände mig sämre vissa dagar är också helt normalt. Jag kände som du, frossa, sjuk, febrig till och från. Då får man vila helt enkelt.. Det blir bra igen! Och bättre och bättre!

 


Kommentarer
Postat av: Anna

Jag känner igen mig så väl! Det känns verkligen som en berg o dalbana i magen, speciellt när jag ska resa mig eller vända mig. Det sticker som värsta myrstacken och det känns ibland som att allt bara ska lossna och 'falla av'. Känner ibland även en liten besvikelse på att jag är inte är så platt som jag fantiserade om innan, vet att jag är svullen fortf men ändå..tycker min form är helt off. Jag är ojämn liksom både på sidorna och runt naveln. Känner också ibland att huden på magen är jättekänsligt som när man har feber..det lite smärtsamt kittlas när man tar på den eller jag rör på mig.. Det lugnar mig att läsa allt du gick igenom och kunna känna igen mig - så TACK för att du bestämde dig starta denna blogg :D

2008-03-10 @ 13:54:47
URL: http://blogg.expressen.se/ladybutterfly/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0