4 veckor - sakta men säkert

Första natten utan någon gördel.. vet inte om det var bättre eller sämre. Jag är rädd att stöta i magen och kan inte ligga som jag vill ändå, men okej.. jag erkänner, det var nog bättre utan.

Om det inte varit för att jag har ont en bit ovanför naveln - känner ibland en liten knuta, så hade jag inte klagat alls faktiskt.. men det gör faktiskt ont. Kan inte säga om det har med såret kring naveln att göra eller om det är nåt muskulärt. Eller bara nerver.

Ringde sköterskan igår och hon tyckte vi skulle ha lite is i magen och vänta en vecka. Hon påminde vikten av att ha gördeln och då menar hon inte den med ben som är öppen i grenen , utan den andra obekväma korviga hårda knöliga saken... Den har jag inte haft på en vecka utan bott i den andra (och handtvättat den) som är lättare och slätar ut silhuetten och inte så varm framför allt. Det ska ju finnas en chans för det där såret att läka någon gång också.. vilket inte är så lätt, när magen är instängd dygnet runt.

Men nu när jag inte har nåt på nätterna så hoppas jag att såret ska hinna torka upp lite mellan varven. Vi får se. Det går heller ine alls att bära något som väger mer än 1-2 kg.. då gör det vansinnigt ont där. Jag gissar att det är nåt med ett muskelfäste..?? eller??

I helgen bytte jag själv kirurgtejpen på mitt snitt. Gick hur bra som helst. Fortfarande en liten bit som inte är ihopläkt, och som jag snart ska börja tejpa igen.. vi får se.

Kan fortfarande inte stå och gå rak. Det är störigt. Men det går bara inte.. mest för att det gör ont där... i den där knutan eller vad det är. Det bränner och svider på en 5-kronas område ungefär.. och ibland sticker det till som om man får nåt vasst i magen. Men det gör ont varje steg man tar och enda gången det inte känns är när jag legat ner en stund. Då släpper det.

Det har ju som sagt bara gått 4 veckor, det sker inga underverk på en sån kort tid. Måste ha tålamod.

I helgen tog vi lite foton på min mage. Jag ska presentera dem i veckan.

/e

Kommentarer
Postat av: Monica

Hej!
Jag lusläser dina inlägg för att skapa mig en bild av hur det verkligen är efter en operation. Håller på att fatta ett beslut om jag skall göra en stor bukplastik eller ej. Har fått fyra barn och skulle så hemskt gärna vilja få en "fin" mage.
Upplever du att smärtan efteråt var överkomlig eller var det helt fruktansvärt? Min yngste son är åtta månader, tror du jag kommer att kunna ta hand om honom efter en vecka? Syns svullnad och gördel jättemycket under kläder efteråt?
Skulle bli så glad och tacksam om du ville svara.
P.s. Du blev kanonfin efter din operation...

2008-05-26 @ 09:57:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0