Nya bröst...


Eller.. gamla blir som nya? Jag vet inte.. Jag älskar mina bröst som dom är, MEN:

- de är för tunga. Axlarna värker, nacken värker, BH-banden skär in
- kläder passar inte. Kavajer, klänningar i tyg som inte stretchar, skjortor.. allt med knappar. Inget sånt har nånsin passat
- är trött på alla kommentarer om mina bröst
- är gruvligt trött på allas blickar; män som kvinnor, som stirrar på dom som om jag var en utomjording.


Det är dags att befolkningen möter min blick, och dags att den här kroppen har kavajer, halterneck och rygglösa klänningar.. och det är dags att bli smärtfri!!

Imorgon 28 april 2009 är det dags. Då kommer Johan Nordquist från Citadellkliniken att förminska och lyfta mina bröst i förhoppningsvis en storlek mindre. Lagom är bäst! Inte för små, inte för stora.


Det ska blir oerhört spännande.. jag har väntat på detta i 20 år! Så länge har jag stått i kö i Landstingets regi och fått EN tid på dessa åren och då var jag gravid med min första dotter, som i år blir 18. Sen är det krav som ska uppfyllas och det är ju vikten. BMI ska vara 25 eller lägre. Jag har ett BMI på ca 27 och det var helt enkelt inte godkänt nu när jag för någon vecka sen äntligen fick komma på ett första besök. Jag blev totalbesviken, då det endast var en sköterska som  jag fick träffa. Hon fyllde i en massa siffror från måtten hon gjorde och när hon sedan presenterade att hon skulle mata in dessa siffror i ett program och sedan överlämna resultatet till läkaren, blev jag lite smått irriterad. Kan inte läkaren bemöda sig att träffa patienten direkt? Att se patienten framför sig åtminstone? Han skulle med hjälp av en massa siffror och ett BMI säga att jag inte duger för att få det lättare?


Nä.. kyss mig där bak - helt ärligt.


Nu är det slut med kränkningar för min del. När man vägt 101 kg till 168 cm längd och har lyckats gå ner till 76 kg och hållt den vikten i 2-3 år och trivs - då ska jag inte tvingas att "banta" för att någon idiot har bestämt att ingen med BMI 25.1 eller mer får opereras hos dom.


Jag vände mig till Citadellkliniken, där jag fick bukplastiken gjord. Dels ville jag ha ett andra omdöme, och dels helt ärligt förhöra mig om alla måste ha 25 i BMI?


Nu litar jag på den här kirurgen. Jag vet att han inte skulle äventyra sitt rykte och operera osäkra jobb för lite pengars skull. Den här mannen säger sin mening och jag var helt beredd på att följa hans direktiv.

Som vanligt så bara lyser det om den här läkaren. Glad, positiv, trevlig, proffsig. Det finns inget negativt att säga. Självklart var det inga problem att operera mig. Han sa att om jag hade haft en plan att gå ner 15 kg så hade han informerat mig om att han gärna väntat med operationen för att resultatet kan påverkas av att gå ner så pass mycket efter en förminskning. Jag sa att det kan hända att jag går ner 5 kg.. eller upp 5 kg. Inga problem..


Jag var så lättad att jag nästan grät när jag gick in till sköterskan, som också är densamma sen förra gången. Hon hade en återbudstid och den tog jag. Jag mailade alltså i onsdags, fick konsultationstid på torsdagen och en operationstid imorgon. Snabbt marcherat. Om man jämför med mitt första alternativ.


Om allt går bra med läkningen så kommer mina bröst att bli både lättare, mindre och fastare.


Jag längtar.


Kommentarer
Postat av: Christina

Hej Elena,



Missade att gå in till dig innan jag gick från jobbet igår. Vill bara passa på att önska dig lycka till med operationen idag. Du är oerhört modig och du ska se att detta blir precis som du har tänkt dig.



Kram på dig

Christina

2009-04-28 @ 10:19:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0