Svar till Vaishali: Om situps och ärrgropar

Jag fick faktiskt väldigt olika bud på när man kunde göra sit-ups. Antar att de gjort samma åtstramning av dina magmuskler som jag de gjorde på mig. Sköterskan sa att jag kunde börja när det kändes bra.. Men någon på gymet sa att man skulle vänta ett år med just magen.

jag gjorde väl nåt mittimellan. Efter kanske 9 månader provade jag lite magövningar, men det var inte speciellt skönt. Det kändes stickigt på punkter inne i magen, ungefär som om ett stygn satt fast. Nu vet jag ju att det inte är så. Men känslan var lite knepig. Prova dig fram. Det är inte farligt, men om du fått samma åtstramning som jag så behöver du inte göra situps just nu. Du kan gott vänta lite.. man använder ju magen i vanlig träning och det kommer du märka. Ta det lite successivt.

Betr ditt ärr och den gropen du beskriver, det vet jag nog inte så mycket om. Jag hade en bit av ärret som fick svårt att läka men det var och är ingen grop där. Jag har sett en person som fått en infektion där slutresultatet blev en grop och det fick hon omgjort sen efter ca 1 år. Hör med din kirurg, visa upp och be om råd. Förmodligen har vävnaden blivit lite tjockare och kanske kan kirurgen lätt lossa lite på vävnaden under så att ytan blir jämn.

Mina ärr är blekta nu och det är i maj 2009 två år sen jag gjorde operationen. Första året skiftar ärret i olika färger, ibland blev det blekare för att någon månad senare bli rödare igen. Min sköterska sa att detta är läkningsprocessen och helt normalt.

Jag har nya bilder på min mage. Dessa kommer förhoppningsvis upp i veckan. Ska bara hitta sladden till kameran först!!

/e



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0